Treba li moje dijete edukacijskog rehabilitatora (defektologa)?

Objavljeno Posted in Novosti, stručni tim

Danas je umjesto termina defektolog usvojen termin edukacijski rehabilitator. Iako je taj naziv već neko vrijeme u upotrebi, ljudi su i dalje često zbunjeni i nisu sigurni što naziv edukacijski rehabilitator znači.

Edukacijski rehabilitator je stručnjak koji radi na prepoznavanju, ublažavanju i otklanjanju teškoća djece. Utvrđuje specifične potrebe djece s teškoćama i o njima informira odgojitelje, ostale suradnike i roditelje. Stvara uvjete za uključivanje djece u posebne i redovite programe dječjeg vrtića. U suradnji s odgojiteljima, stručnim timom (i roditeljima) utvrđuju najprimjerenije metode rada za svako pojedino dijete te ih primjenjuju u svome radu (Državni pedagoški standard, 2008).

U nastavku je navedeno nekoliko najčešćih razloga, no poželjno je javiti se stručnjaku za svako ponašanje koje Vam se čini neuobičajeno. Također, ukoliko ste svoje dijete pronašli u nekoj od slijedećih rečenica, to nikako ne mora značiti da će dijete razviti neku teškoću. Svako dijete se razvija individualno, neka djeca će određene razvojne pragove doseći brže od vršnjaka, dok će neka djeca kasniti i možda trebati poticaj.

  • Ako je dijete rođeno s nekom vrstom neurorizika ( prerani i otežani porođaj, niska porođajna težina, APGAR manji od 7, krvarenje mozga pri porodu, tj. svi oni rizici koji mogu biti uzrok oštećenja, ali ne moraju nužno do njega i dovest.) ili ima dijagnosticirane teškoće u razvoju
  • Ako dijete S PUNIH GODINU DANA NE brblja (tatata,mamama,baba), izbjegava gledati lica, ne održava kontakt očima, ne odaziva se na ime i ne okreće prema glasovima (sa 9.mj), ne progovori niti jednu riječ sa 16 mjeseci i ne pokazuje prstom što želi sa 18 mjeseci
  • Ako dijete S PUNE DVIJE GODINE NE kombinira dvije riječi, ako gubi ili ne razvija govor i socijalizaciju, ne pokazuje interes za istraživanje okoline, nekad vam se čini da dijete ne čuje, ne zna svrhu uobičajenih predmeta (npr. čaša-ne pretvara se da pije i sl.), ne prati jednostavne usmene zahtjeve (dođi, donesi, daj, izađi)
  • Ako dijete S PUNE TRI GODINE NE može zadržati pažnju na zadanim aktivnostima, ne zna se igrati igračkama (ne koristi ih funkcionalno), opsesivno reda igrački ili predmete iz okoline, neobično ponavljanje određenih ponašanja i neobično korištenje dijelova tijela (vrtnja u krug, lepršanje rukicama, zaklapanje uši i sl.), ima opsesiju određenim radnjama ( svjetlima, vodom, svjetlucavim predmetima, vrtnjom poklopca, kotačima…)
  • Ako je dijete preosjetljivo na podražaje (npr. zaklapa uši pri glasnim zvukovima, odbija šamponirati kosu, smeta mu odjeća…)
  • Ako je dijete premalo osjetljivo na podražaje (npr. smanjeno osjeća bol, grublje je u igri s vršnjacima, privlače ga svjetlucave i blješteće stvari)

Ukoliko Vas nešto zabrinjava, najbolje je potražiti savjet stručnjaka kako biste otklonili brige. Ako se Vaša sumnja pokaže istinitom, uvijek je bolje što ranije započeti sa intervencijom. Stručni tim u dječjem vrtiću će Vam dati smjernice i savjete kako poticati i unapređivati određene vještine i sposobnosti kod djeteta. Često se događa da su roditelji zbunjeni i u strahu od osuda javnosti jer se njihovo dijete ponaša drugačije. Edukacijski rehabilitator će Vam biti podrška i moći će Vas savjetovati kako se nositi sa teškim, neugodnim i izazovnim situacijama te kako poticati razvoj djeteta u obiteljskom okruženju. Za kraj, dopustite djetetu da bude dijete, volite ga, igrajte se i mazite jer se tako stvaraju temelji za napredak.

Zanimljivost: 1.ožujka obilježava se nacionalni DAN EDUKACIJSKIH REHABILITATORA čime se ističe  njihovo značenje i uloga kako u ustanovi u kojoj djeluju, tako i u lokalnoj, ali i široj društvenoj zajednici, a posebice iz razloga što svojim znanjem uklanjaju predrasude prema djeci s teškoćama u razvoju i osobama s invaliditetom u cijelome društvu.

Pripremila: Barbara Lenart, mag.rehab.educ.