Bogatstvo neoblikovanog otvorenog materijala ima veliku odgojnu i obrazovnu poveznicu. Djeca manipuliranjem različitim materijalima upoznaju svojstva određenog materijala, tvrdo, mekano, hladno, toplo, glatko, hrapavo. Osim razvijanja određenih znanja o materijalima oni imaju i kreativnu ulogu, tako jedan kamen postaje most, ili slaganje različitih komada drva postaju zgrada, ili torta. Djeca korištenjem neoblikovanog materijala razvijaju kognitivne i socijalne vještine što je u skladu s Nacionalnim kurikulumom za rani i predškolski odgoj (2015.).
Osim razvijanja određenih vještina djeca također razvijaju pozitivnu sliku o sebi. Odgojitelji nude materijale bez zadane upute kako bi nešto trebalo napraviti, na dječjoj mašti, kreativnosti i trenutnom interesu je da stvaraju, istražuju, uče.
Tako je u srednjoj skupini „Bubamare“ nastao jedan park sa nekoliko različitih igrala, ili torta s mnogo brojeva i ukrasa, dvorac, zgrada s bazenom i stazom uz koje raste drveće.
D.DR. „ovdje je tobogan, tu šetamo, ovdje je pjesak.“
D.DU. „ovdje mogu ući i penjati se gore visoko.“
M.G. „vidi teta, napravili smo dvorac.“
G.P. „ovdje se spusti i onda oni mogu ući kroz vrata.“
Osim ekspresivnih jezika djece, neoblikovani materijal je imao ulogu istraživanja statike, mase ili trenja.
R.G. „teta ovdje se kliže, a ovdje ne, tu je tvrdo pa se ne kliže.“
A.V. „ovaj kamen će prevrnuti sve, vidjet ćeš.“
M.B. „a da staviš ovaj?“
Djeca za svoj razvoj ne trebaju gotove igračke s jednim ishodom učenja, trebaju prirodne, neoblikovane otvorene materijale kako bi mogli izraziti ono što uče ili već znaju. Odgojitelj nudi podršku kako bi djeca dalje razvijala svoje znanje i širila svoj interes.



