Samostalnost djece u petoj i šestoj godini života

Poticanje samostalnosti kod djeteta važno je za dijete jer ono time dobiva priliku razviti svoje vještine, a time i samopouzdanje.

Djeca ove dobi već mnogo toga mogu sama, no pitanje je uviđaju li to odrasli te daju li im priliku da sami naprave određeni zadatak. Kako bi dijete samostalno počelo obavljati određene zadatke (skinuti tenisice, obući papuče,  skinuti jaknu, uzeti hranu na svoj tanjur, namazati krišku kruha, pravilno se obrisati nakon nužde) potrebno je djetetu :

  • Pokazati kako se to radi
  • Dati mu dovoljno vremena da to samo učini

Kada dijete ovakve zadatke izvršava samo, biti će sporo i neće uvijek biti uspješno. Zato je važno dati djetetu dovoljno vremena, a sebe oboružati strpljenjem.

U svakodnevnom ritmu koji se ponavlja radnim danom: ranojutanje ustajanje – dolazak u vrtić –  odlazak na posao – povratak kući redovito su ovdje prisutni i ‘ometajući faktori’ poput: dijete je pospano i ne želi se oblačiti, negoduje prilikom serviranog doručka kod kuće, u prometu vlada gužva, nema mjesta za parkiranje, pritisak zbog pravovremenog dolaska na posao, umor nakon povratka kući.

U takvim situacijama roditeljima često nedostaje energije za poticanje samostalnosti djece u samozbrinjavajućim aktivnostima (svakodnevne aktivnosti usmjerene na osobnu higijenu, svlačenje, oblačenje, posluživanje obroka).

U vrtiću je jedno od područja rada upravo to – osamostaljivanje djece u izvršavanju onih aktivnosti koje mogu učiniti sami. Zato naši odlasci u kupaonu, samostalno uzimanje tanjura i pribora za jelo te vraćanje istog na za to određeno mjesto, samoposluživanje obroka, oblačenje i svlačenje prije i nakon izlaska na dvorište te svlačenje i oblačenje prilikom popodnevnog odmora traju tako dugo 😊.

No, rezultat svega toga nam je poznat pa zato to strpljivo i radimo: sposobno, samostalno i ne manje važno – samopouzdano dijete.

Pozivamo Vas da pomoću niže navedene tablice procijenite koliko je samostalno Vaše dijete te u kojim područjima nije, a moglo bi biti? Područja u kojima nije samostalno, a moglo bi biti  – prostor su za rast Vas i Vašeg djeteta u narednom razdoblju 😊

Korištena literatura:

Hansen, Kaufmann, Burk Wlsh, Kurikulum za vrtiće Pučko, Pučko otvoreno učilište Zagreb, Zagreb, 2024.

Star, Čudina-Obradović, Pleša, Profaca, Letica, Osobine i psihološki uvjeti zbrinjavanja djeteta predškolske dobi, Golden marketing – Tehnička knjiga, Zagreb, 2004.

Tekst sastavila:

                                                                                               Marija Štambuk Čabaj, ped.

Što sve može dijete u petoj i šestoj godini života unutar aktivnosti samozbrinjavanja?

Što sve može dijete u petoj i šestoj godini života?Što sve može ___________________ (navedite ime svog djeteta)?
Kulturno – higijenske navike: 
Samostalno odlazi na toalet, uz svlačenje 
Samostalno vrši nuždu na toaletu, uz brisanje i puštanje vode 
Pere ruke, uz nadzor 
Umiva se, uz nadzor 
Četka zube, uz nadzor 
Briše nos, uz poticaj 
Samostalnost u jelu: 
Koristi žlicu 
Koristi vilicu 
Koristi čašu 
Nalijeva iz malog vrča 
Samostalnost u odijevanju: 
Otkopčava odjeću 
Zakopčava odjeću (6 god) 
Odijeva se 
Svlači odjeću sa sebe 
Obuva se 
Veže vezice (6 god) 

Aplikacija trenutno nije aktivna.

Skip to content